Ilonmaan blogi

10.11.2016 Näkökulman muuttaminen arjessa

Näkökulma on tapa ajatella jostain asiasta jollakin tavalla, ikään kuin oma "totuus" tai "silmälasit" joiden läpi tarkastelemme asioita. Esimerkiksi "talvi on synkkä ja pimeä vuodenaika" on yksi näkökulma olosuhteista, joista muita näkökulmia voisivat olla "talvi on kiva ulkoilukausi", "talvi on monille eläimille kohtalokas", "talvella kukaan ei jaksa käydä missään", "talvella on kiva olla kotona ja polttaa kynttilöitä" ja niin edelleen.

Usein jumiudumme yhteen tai kahteen näkökulmaan, mikä onkin hyvä suoja meille, sillä hulluksihan tulisimme, jos koko ajan kelaisimme: "no onhan se niin mutta voihan se olla näinkin ja taas toisaalta..." Kuitenkin, joko tiedostaen tai tiedostamatta valitsemme näkökulmamme asioihin. Valitsemastamme näkökulmasta tulee ongelma, jos luulemme että se on ainoa totuus, ja alamme rajoittaa sillä omia mahdollisuuksiamme. Siksi näkökulman vaihtamista kannattaa tiedostaen treenata.

Jos ajatellaan vaikkapa ruuhkaa, jossa monet viettävät aikaa työmatkalla. Sitä kirotaan, se on hukka-aikaa ja facebookiin tulee kuvia autojonoista ja kommentteja myöhästymisestä jotka keräävät sympatiaa.

Entäpä jos ruuhkaa ajattelisi toisella tavalla? Vaikkapa näin: Kun nyt joka tapauksessa seison tässä, enkä voi itse sille yhtään mitään, onko jotain johon voisin vaikuttaa? Laittaisinko päälle kivan musiikin ja ottaisin kerrankin hetken omaa aikaa? Soittaisinko ystävälle tai asiakkaalle? Millä tavalla ruuhka voisi olla mahdollisuus?

Paljon puhutaan myös kiireestä. Yksi määritelmä - ei ainoa - kiireelle voisi olla että se on kokoelma tehtäviä,  asioita joiden tekemiseen meillä ei mielestämme ole tarpeeksi aikaa. Paljon puhutaan myös, että kiire on itse aiheutettua tai että se on meidän itsemme luoma illuusio. Tämäkin on yksi näkökulma.

Monet asiakkaani ovat jo tietoisia tästä ja ovat jo omasta mielestään karsineet kaiken mahdollisen pois ja silti on kiire. Silloin paras ratkaisu on muuttaa asennettaan siihen mitä ei voi muuttaa: Mitä se että sinulla on noin paljon tekemistä kertoo sinusta työntekijänä? Oletko ehkä tärkeä, arvostettu kun sinuun luotetaan noin paljon? Se, että vapaa-ajallasi kuskaat lapsiasi harrastuksiiin ja tämä aiheuttaa kiirettä, mitä se kertoo sinusta vanhempana? Eikö ole mahtavaa että sinulla onmahdollisuus antaa lapsillesi noin hienoja mahdollisuuksia? Jos freelance toimittajan kalenteri on täynnä haastatteluja, eikös se ole myös runsautta?

 

Entäpä epäonnistuminen?

Kun epäonnistuu mielestään jossain itselle tärkeässä asiassa, on tunnereaktio yleensä pettymys, ahdistus tai syyllisyys. Nämä ovat voimakkaita negatiivisia tunteita, eikä niitä toki voi sivuuttaa olankohautuksella. Niiden pitää tulla kuulluksi, muuten ne varastoituvat sisimpäämme ja pahimmassa tapauksessa sairastuttavat meidät.  Tunnereaktio menee kuitenkin ohi viimeistään 20 minuutissa, jonka jälkeen voimme valita, jatkammeko vellomista negatiivisuudessa vai keskitymmekö johonkin muuhun. Silloin on ratkaisevassa roolissa, osaammeko muuttaa näkökulmaa tapahtuneeseen ja osaammeko osoittaa itsellemme myötätuntoa.

Jos vaikkapa kovasti halusit jonkun työpaikan ja näit paljon vaivaa haastatteluihin ja niihin valmistautumiseen, sait sparrailua ystäviltäsi - mutta sitten jäit kakkoseksi. Todella harmillinen tilanne, ja itsellenikin on käynyt näin. Miten nousta pettymyksestä niin, että se mahdollisimman vähän haittaisi jatkossa elämää? Voisitko ajatella vaikka, että no, jos et olisi hakenut koko työtä, niin sinua harmittaisi vielä enemmän? Tai ottaa opiksesi haastattelusta, pyytää siitä palautetta toiselta osapuolelta? Mitä muuta hyvää sait tästä kokemuksesta? Usein myös voitontahto voi sokaista niin, että itse hakuprosessin aikana et tule pysähtyneeksi ja pohtineeksi, oliko työpaikka loppujen lopuksi kuitenkaan sellainen, jossa olisit viihtynyt?

Epäonnistumisen iskiessä, tässä muutama vinkki näkökulman muuttamiseen:

  • Tee lista 3-5 henkilön näkökulmasta, mitä tapahtuma heille voi merkitä. Esimerkiksi perheesi, puolisosi, ystäväsi, kollegasi.
  • Kuvittele itsesi viiden vuoden päähän ja mieti, mitä tapahtuma merkitsee sinulle silloin.
  • Kuvittele, että sama asia olisi tapahtunut jollekin sinulle läheiselle ihmisille. Mitä sanoisit hänelle? Sano tai kirjoita ne sanat itsellesi.
  • Listaa 10 asiaa, joilla voit tapahtuneesta huolimatta vaikuttaa omaan elämääsi ja tulevaisuuteesi tästä hetkestä eteen päin

Jos haluat oppia lisää näkökulman muuttamisesta, olet lämpimästi tervetullut kursseilleni, valmennuksiini ja työnohjauksiini. Seuraava avoin kurssi pidetään 26.11.2016 ja sinne voi yhä ilmoittautua. Lue lisää tästä.

Rakkaudella Katja Sonninen